Liftek, felvonók üzemeltetése, modernizációja,
karbantartása és szervízelése

Levelezési cím: 1151 Bp. Csobogós u. 4. IX. em. 53. | Tel.: +36 30 581 9212 | Mobil: +36 30 581 9212 | E-mail: info@magyarlift.hu

Liftek, felvonók

1. Elgondolás, tervezés

Egyesek szerint a lift az egyszerű kötéllel vagy láncos csigasorral kezdődött (lásd a vontatott lifteknél). A lift lényegében egy emelvény, amelyet mechanikus eszközök húznak vagy tolnak fel és le. Napjainkban a lift egy kabinból áll (más néven "ketrec" vagy "kocsi") egy emelvényre szerelve egy zárt térrel úgynevezett tengellyel. A múltban a lift mozgató mechanizmusa gőz és víz hidraulikus dugattyú meghajtású volt, vagy kézzel hajtották. A felvonóban, liftben, a kocsikat egy mélyen barázdált emelőcsigán át gördülő acél drótkötelek húzzák fel, az iparágban köznapi elnevezése csiga. A kabin súlyát ellensúllyal egyensúlyozzák ki. Néha két lift szinkronban mozog egymással ellentétes irányba, így ezek egymást ellensúlyozzák.

A hidraulikus felvonó a hidraulika elveit alkalmazza (hidraulikus meghajtással), hogy túlnyomást hozzon létre egy föld feletti vagy föld alatti dugattyú a kabin felemeléséhez vagy leengedéséhez. Összekötött hidraulika esetén mindkét kötél és a hidraulikus meghajtó kombinálásával emelik fel és engedik le a kabinokat. A legújabb fejlesztések közé tartoznak az állandó mágneses motorok, gépház nélküli sínre szerelt hajtómű nélküli gépek, és a mikroprocesszor vezéreltek.

Az alkalmazott technológia az új létesítményekben számos tényezőtől függ. Hidraulikus liftek olcsóbbak, de a beszerelt hengerek nagyobbak, amelyek egy idő után nem praktikusak a nagyon magasra emelő felvonóknál. A hét emeletnél magasabb épületeknél a vontatott lifteket kell alkalmazni helyette. Hidraulikus liftek általában lassabbak, mint a vontatott felvonók.

Lifteket könnyedén lehet tömegesen testreszabni. Jó gazdaságot lehetne létrehozni a komponensek tömeggyártásával, de minden épületnek mások a követelményei, mint pl. a különböző emeletek száma, az akna méretei és a használati szokások.

1.1 Liftajtó

A liftajtó megvédi az utasokat az aknába eséstől. A leggyakoribb konfiguráció a liftekben az, amikor két panel van, amelyek középen találkoznak és szétcsúszva oldalirányban nyílnak. A felvonók lépcsőzetes konfigurációja esetén (potenciálisan lehetővé teszi a szélesebb bejáratot kisebb környezetben is) az ajtók szabad síneken futnak úgy, hogy miközben nyitva vannak egy másik mögé behajlanak és amíg csukott állapotban állnak lépcsőzetes réteget alkotnak az egyik oldalon. Ezt be lehet állítani úgy, hogy két ilyen lépcsőzetes ajtó úgy működjön, mint a fent leírt középen nyíló liftajtók, amelyek lehetővé teszik a nagyon széles felvonó-fülkét. A kevésbé drága létesítményekben található lifteknél használható akár egy nagy "lap" ajtó is: egy panel ajtó a bejárat szélességével, amely bal vagy jobb oldalra nyílik. Egyes épületekben van olyan felvonó amelyen van egy egyszerű ajtó a bejárati oldalon, és dupla lépcsőzetes ajtók a fülkén.

1.2 Gépház nélküli

Általános (egyetlen vagy több lifthez)

Gépterem nélküli felvonót úgy tervezték, hogy a legtöbb összetevője beleillik az aknába, amely magában foglalja a lift kabint és egy kis házat a lift vezérlőnek. Más, mint egy gép a felvonóúton, a berendezés inkább hasonlít egy normál felvonóhoz. Ezt az új tervet Kone fejlesztette ki először 1996-ban.

Előnyök

- Több szabadon felhasználható teret hoz létre
- Kevesebb energiát használ (70-80%-kal kevesebbet, mint a hidraulikus felvonó)
- Nem használ olajat
- Az összes föld feletti komponens hasonlít az összekötött hidraulikus típusú felvonókhoz (ez megszűnteti a környezeti problémákat, amelyet hidraulikus henger okozott a közvetlen hidraulikus típusú felvonókon a föld alatti tárolás során)
- Valamivel olcsóbb, mint a többi lift
- Működhet nagyobb sebességgel, mint a hidraulika, de nem a normális vontatójárművek

Hátrányok

- A felvonót nehezebben lehet szerelni és karbantartani
- Nincs semmilyen szabályzat jóváhagyva a Lakossági lift berendezések létesítésére.

Tények

- Zajszint 50-55 dBA (A-súlyozású decibelben), amely lehet alacsonyabb, mint néhány, de nem minden felvonó típusnál
- Általában alacsonytól középmagas épületekig terjed használata
- A motor mechanizmus magában a felvonóútban van
- Az Egyesült Államok csak lassan fogadja el a kereskedelmi MRL Liftet a jogszabályok miatt

1.3 Lift forgalmi számítások

Teljes útidő számítások

A felvonó formatervezési minták többsége az Up Peak Round Trip Time számításokból fejlődtek ki, mint pl. az alább leírt kiadványokban: - CIBSE Guide D: Szállítási rendszerek az épületekben, Lift forgalmi kézikönyv, Elmélet és gyakorlat. Gina Barney: A függőleges szállítás kézikönyve. George Strakosch. Hagyományosan ezek a számítások képezték a megvalósítás alapját, egy lift-rendszer kezelési kapacitását. A modern létesítmények bonyolultabb felvonóival intézkedéseket vezettek be az általános elemzési számításnál specifikusabb képlet kidolgozására. Ezt követően ez a meghosszabbításra került a Double Deck felvonóknál.

Szimuláció

A lift forgalom szimulációs szoftver használható a bonyolult forgalmi modell mintákhoz és a felvonó elrendezésekhez, amelyek nem feltétlenül elemezhetők az RTT számításokkal.

Lift közlekedési minták

Jelenleg négy fő típusa van a felvonó közlekedési mintáknak, amelyek megfigyelhetőek a legtöbb modern irodai létesítményben. Ezek a felfelé közlekedők, lefelé haladók, ebédidő (kétirányú) forgalom és a földalatti forgalom.

Forrás: Tovább...